Sjukbloggen

Idag är tammefan magkatarren ännu värre.
Har precis släpat mig ur sängen och tagit en dusch, blev totalt slut av denna ansträngning, så nu ligger jag igen.
Så här står det på netdoktor.se om symptom vid magkatarr:

  • smärta eller obehag i övre delen av magen
  • tidig mättnadskänsla när du äter
  • hungersugningar i magtrakten
  • känsla av uppkördhet
  • illamående och rapningar
  • halsbränna, som egentligen är ett eget tillstånd, men ibland kan vara ett delsymtom vid dyspepsi.

Allt detta stämmer in förutom rapningar och halsbränna.
Så här gör man för att undvika makatarr enligt netdoktorn:

Undvik mat och dryck som du märkt besvärar dig

  • Ät allsidigt
  • Ät på regelbundna tider
  • Minska på eller sluta helt med rökning och alkohol
  • Försök ta bort orsakerna till stress och spänning
  • Undvik läkemedel som kan irritera magslemhinnan, oftast läkemedel som innehåller acetylsalicylsyra och medel mot led- och muskelvärk
  • Ofta hjälper det att äta något för stunden när man har problem eftersom magsyran går åt till att bearbeta maten


  • Japp, det blir ingen rökning eller alko för mig!
    Inte idag iallafall.....fasen att man kan bli helt däckad av nåt dylikt, känns som om jag är 98 år gammal och nära döden.

    Nästan skönt att det varit skitväder idag så slipper jag få dåligt samvete för att jag legat i sängen med rullgardinen neddragen hela dan. Nu ska jag luta huvet igen.
    Bye bye!


    Kommentarer
    Postat av: ewa

    Huga vilka plågor! Massa bra råd i alla fall..ta ett i taget så Du hinner vänja Dig:)

    2009-04-28 @ 14:54:52

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0