Gäääsp!

Fasen vad jobbigt det var att ställa om klockan igår då!
Varken jag eller Frippe var trötta vid våran normala "gå-och-lägga-sig-tid", nä vi satt upp till klockan TRE!!
Han plinkade på gitarren och jag satt med datorn i knät och lyssnade på en massa gammal musik på Youtube.
God bless Youtube, jag säger då det, det finns precis ALLT på denna sajt.
Fick värsta nostalgi-flashbackarna (öh... konstig böjning det blev).
Har även hittat en skitbra sida som heter www.radioline.se. En massa radiokanaler som spelar hårdrock, 80-talshits bl.a. Så den satt jag och lyssnade på länge medan jag spelade Betapet.
Ja, i säng kl 3 som sagt, men icke att det gick att somna, jag låg och vred mig till 5-snåret sen ringde väckarn kl 7...
Upp och väcka ungarna, göra frukost, skjutsa på skolan, sen for jag direkt hem och la mig och sov igen...
Sen for vi på Hammarn och uträttade lite ärenden, bl.a. hämtade jag min nya, snygga, rosa Åremössa som Åsa stickat!.
Skitsnygg blev den!

Åh vad jag önskar att det blir finväder på lördag...är ju så najsigt att åka skoter och grilla korv om solen vill skina lite.

Idag hittade jag igen gamla sommarpratare i Radio Ragunda på hammarstrand.nu. Jag pratade ju också in ett program, men det är inte utlagt än...jag lyssnade på mammas så länge. Det är ju ett tag sen, 10 år......

____________________________________________________________________________________________

Iallafall, medan jag satt och surfade igår kväll/natt så hittade jag för en gångs skull en riktigt rolig applikation på Facebook; "Five albums that shaped my life". En grej helt i min smak!
Jag kunde ju förstås inte bara välja fem skivor (musik är ju mitt största enskilda intresse, den har verkligen format mig som person) utan jag valde tjugo! Dessa blev det: (Intresseklubben kan ta fram anteckningsblocken)

 "Blackout" med Scorpions från 1982    Fick höra den första gången när jag gick i fyran, en av killarna i klassen hade med sig den på roliga timmen. Och en helt ny värld öppnade sig...

"Love at first sting" med Scorpions från 1983     Uppföljaren till Blackout, med powerballaden "Still loving you"...say no more. Gick varm i flickrummet! Såg dem live i Globen 1991.

"1987" med Whitesnake från ...1987 såklart  Gick i sjuan när denna skiva spelades i cafeterian på AO. Föga visste jag då som trettonåring att jag skulle få se dem live på Hovet 21 år senare...och John Sykes fick jag skåda på Rockweekend i Kilafors 2008.

"The joshua tree" med U2 från 1987    Ja man hade ju en crush på Bono i högstadiet också...skivan tycker jag är en av världens bästa, håller lika bra idag. Live i Globen 2001!

"For those about to rock...we salute you" med AC/DC från 1981 Här nånstans i sjuan eller åttan vaknade AC/DC-intresset. Känns skitkul att ha fått se dem live. (Globen 2009)

"Ram it down" med Judas Priest från 1988  Jag som egentligen inte gillade sån här speedig metal då (1988), tyckte helt plötsligt att den här skivan var skitbra...kan ha varit en crush inblandad här med...

"The Wall" med Pink Floyd från 1979   Minns att jag tjatade till mig den här skivan av min lillasysters pappa på OBS i Sundsvall....min dittills största musikupplevelse!  Lyssnade på den varje dag i två års tid när jag gick i gymnasiet. Tillhör också kategorin världens bästa skiva. Fick se dem på Ullevi -94.

"Seasons End" med Marillion från 1989  Också en skiva som gick het på tallriken hela gymnasietiden. Mycket troligtvis pga en annan crush...gillar dom fortfarande. Marillion alltså.

"Master of reality" med Black Sabbath från 1971  Hörde den så ofta hemma hos en kompis under gymnasietiden att jag till slut tyckte den var bra...

"Appetite for destruction" med Guns´n Roses från 1989  Oj vilken röjarplatta...många, långa roliga fester till den här skivan i början av -90...såg dem live 1991 i Globen.

"...and justice for all" med Metallica från 1988  Min bästa vän A introducerade mig för Metallica och Ozzy Osbourne, vilket jag är evigt tacksam för idag. Såg dem på Stadion -93.

"Bark at the moon" med Ozzy Osbourne från 1984  Som sagt...många roliga tonårsminnen till Ozzy...

"Balls to the wall" med Accept från 1984  Ännu en röjarplatta! Mycket Amazonåkning i baksätet med denna på högsta volym och en öl i näven

"Look at yourself" med Uriah Heep från 1971  Tänker mest på min roligaste tonårsperiod 1989-1991.

"Pump" med Aerosmith från 1989  Åhh guuud, olyckligt kär och ständigt på g...nån annanstans!

"Nevermind" med Nirvana från 1991  Grungens intåg...tyckte bara att det var den här skivan som var bra...bodde i Sundsvall och hängde på krogen med min 8 år äldre pojkvän... (numera man) rena höjdarlivet för en sjuttonåring som slapp visa leg och fick gå före i krogköerna eftersom pojkvännen var stammis överallt

"Live and dangerous" med Thin Lizzy från 1978  Den här skivan har jag också sympatilyssnat på så mycket att jag till slut började gilla dom

"Blue Murder" med Blue Murder från 1989  En riktigt romantisk skiva...tycker jag iallafall!

"Jagged little pill" med Alanis Morrisette från 1995  Åh vad jag lyssnade mycket på den här när vi nästan precis hade flyttat tillbaka till Bispgården

"As daylight dies" med Killswitch Engage från 2006   Jag som ALDRIG tyckt att dödsmetall varit bra, än mindre gillat growling. Men det här går inte att låta bli att gilla! Upptäckte dem på Guitar Hero-spelet och det blev liksom porten in till dödsmetallen...har även upptäckt Scar Symmetry och Dead by April. Men gränsen går nog vid Arch Enemy...

Ja, detta var mest ett "note-to-self"-inlägg, förstår om ni inte tycker det var så intressant...
Men det kan vara kul för mig att gå in och läsa om några år!

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Rolig lista! Tur? att man inte visste allt du hade för dig........................Kram

2009-03-30 @ 20:48:09
Postat av: ewa

Gud, va många band Du kollat på live!!

Det är inte många av de där 20 som jag kan en enda låt av/med.

Minns hur impad jag var av Dina kunskaper när vi tävlade i Tv! Å, va kul det var!

2009-03-30 @ 22:44:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0