Har ni tomt i kylen ibland?

Man kommer hem efter jobbet med hungriga barn och katter, mannen jobbar kväll och far hemifrån 13.30, man öppnar kylskåpsdörren och blickar in... och vad får man se? En halv liter mjölk, en ostskalk, en ensam korv i ett hotdogs-paket, en möglig leverpastejförpackning och en halvrutten tomat.
Undras vilken kulinarisk middag man ska snurra ihop av dessa delikatesser?
Jag jobbar alltså i Östersund just nu alla dagar och har inte samma möjligheter som vanligt att slinka in på ICA efter jobbet.

Scenario 1: Jag öppnar kylskåpet, min hjärna registrerar automatiskt att mjölk, bröd, ost, smör, korv, kattmat är slut och måste inhandlas. Varvid jag gör nästföljande dag. Alla nöjda och glada.
Scenario 2: Min man öppnar kylen, tar sista mjölken, ställer in det tomma paketet och stänger kylskåpsdörren. That´s it.

Jag frågar lite lätt irriterad min man varför han inte handlat.
F: "Vadå, är nånting slut?"
Jag: "Ehh...ja det finns ingenting hemma, frukten är slut (som barna måste ha med sig på skolan varje dag), mjölk, kattmat, smör, you name it"
F: "Öhh men det har inte jag sett."
Jag: "Men hallå, har du inte öppnat kylskåpet idag?"
F: "Jo, men jag såg inte att det var slut på nåt"
Jag: "Nähä, men det kollar man väl varje dag eller?"
F: "Öhh... nä gör du det?"
Jag: (skitförbannad) "Men va fan sånt går väl automatiskt, du vet väl att i den här familjen kan vi inte leva utan mjölk, frukt och kattmat, det blir liksom kris då!!!"
F: "Fan vad du tjatar, du glömmer väl saker själv!!"       (Moi????=)
Jag: "Ja, men nu är det ju fan slut på allting och affärn är stängd, hur hade du tänkt att ungarna ska kunna äta frukost imorrn bitti, och ska katterna springa och skrika efter mat hela natten, dessutom är min pro-vivadryck slut va va va??!"
F: "Fan vad du överdriver, du handlar väl inte speciell mat till mig om du ser att den är slut?"
Jag: "Jo det gör jag visst det, jag måste väl inte påminna dig varje dag om att du måste andas genom näsan, det går väl med automatik???"

And so on, frustrationen når sin gräns och jag är i upplösningstillstånd.
Som vanligt slutar diskussionen helt okonstruktivt och vi går omkring och surar på varann resten av kvällen.
Kommunikationsteknik, anyone?

Fråga: Går det inte att applicera det automatiska "nu-är-det-slut-på-mat-måste-på-affärn-imorrn- tänket" på män?
Svar: Tror inte det.


Kommentarer
Postat av: Suss

*s* tror jag föredrar min man då... har en tendens att överhandla.. glömmer bort att vi redan har typ 4 paprikor i kylen osv..

kram

2007-10-23 @ 08:49:04
Postat av: Ulrika

Precis! Så där är det! Det enda min registrerar om det är slut är messmör som inte han kan leva utan.

2007-10-23 @ 17:44:33
URL: http://ullda.blogg.se/
Postat av: Helena

Måste väl skicka lite inlägg jag oxå då, eftersom jag gnäller på andra... Men jag förstår vad du pratar om... Samma sak hemma.. Jag sluat senare än E en dag i veckan, varannan vecka två dagar... Och då kan man ju liksom tycka att dessa dagar skulle han kunna ha lite framförhållning och kanske i alal fall planera och inhandla det som ska ätas till middag.. Men nej då, så fort jag skickat hem sista barnet så ringer mobilen. DÅ är det E som undrar om jag har tänkt ut nåt vi kan äta idag! Men hallå!!! Kanske du inte är helt förståndshandikappad och kan fundera på det alldeles alldeles själv!! Som jag gör alla andra dagar!! (OK, inte riktigt alla andra dagar, ibland strejkar jag och tjurligger i soffan så han till slut inser att OK, det kanske är min tur idag)Och det har faktiskt blivit bättre på sistone oxå, men han ringer fortfarande, varje onsdag, och undrar vad vi ska äta... Men när det blir knäppt tyst i luren kommer det liksom ikapp honom, Ja just, jag kan ordna det!

2007-10-24 @ 14:45:35
URL: http://helelena.blogg.se
Postat av: Maria

Hahaha.......Alltså, när man läser det så här så är det fan humor. Men i verkligheten så är det så jäkla jobbigt!

2007-10-24 @ 17:22:12
URL: http://blogg.op.se/ragundamaria

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0